תערוכות עבר

בִּים-בָּם-בּוּם: אמנות וצעצועים21 בדצמבר 2021 - 7 במאי 2022
תערוכות עבר
בִּים-בָּם-בּוּם: אמנות וצעצועים

בובות, מכוניות, קוביות לגו, חיות פרווה או דמויות משחק מפלסטיק הן חלק מהדימויים שמוצגים בתערוכה. התערוכה בים-בם-בום מפגישה צעצועים ומשחקים עם יצירות אמנות, ומזמינה את הצופה לנוע מעולם הילדות אל המשמעויות התרבותיות הרחבות המקופלות בעבודות האמנות.

צעצועים היו מאז ומתמיד חלק מהתרבות — כבר במצרים העתיקה, ביוון וברומא שיחקו ילדים וילדות עם בובות עשויות שנהב, חימר או בד; עם כדורים עשויים עור ועם חמש אבנים. הצעצועים מספרים את סיפורה של החברה מבעד לפריזמה רחבה וייצוג הרעיונות והדמויות משתנה בהתאם למעמדם בחברה.  התערוכה במוזאון הנגב לאמנות בוחנת מושגים כמו "ילדות", "משחק", "תמימות" ו"זיכרון" ובודקת את אופן השתקפותם ביצירות האמנות.

 

אמנים רבים משתמשים ביצירותיהם בדימוי המשחק בכדי להנציח זיכרון. בעבודותיהן של דניאלה מלר ורות אורנבך בחרו האמניות להנציח זיכרון ילדות באמצעות דימוי של בובה, אך בעוד מלר מנציחה זיכרון מוחשי של יעל דודניתה כשהיא משחקת עם בובה, אורנבך, בעבודות "געגוע", מנציחה זיכרון חמקמק בדמות ילדה חסרת פנים שיושבת על כיסא נטול רקע מאחוריה. שתי האמניות מעלות שאלות על מהו זיכרון ילדות: האם הזיכרונות המלווים אותנו מילדות הם רק סצנות מחיי היומיום או שמא הם געגועים למשהו נשכח, מעורפל וחסר פנים.

דימוי הבובה מככב גם בעבודותיו של דיטו וון טיז. בסדדרה "איי-דולס" הוא מנציח גיבורי תרבות כבובות. סדרת עבודות זו מקשרת אותנו עם תרבות הפופ העכשווית, שבה לכל גיבור תרבות יש בובה בדמותו. אך שעה שבתרבות הפופולרית הדמות מיוצגת כדמות בוגרת, כפי שאנו מכירים אותה, כאן בחר וון טיז לייצג את גיבוריו כילדים — דבר המוסיף שעשוע וצחוק לדמויות הרציניות.

השעשוע שמאפיין את רוב המשחקים מאפיין גם עבודות רבות בתערוכה. אריה ברקוביץ, לדוגמה, בחר להנציח בצורה היתולית את דיוקנו כאריה מפלסטיק (המרמז על שמו) המחובר למכחול (המרמז על מקצועו). ההשתעשעות עולה גם מעבודותיה של פוסקה בוג'י, שמשתמשת בחומר הקרמי כדי ליצור דימויים של משחקי ילדות. החומר שממנו עשויה היצירה עומד בניגוד לדימוי. משחק הטבעות המיועד לתינוקות, שאמור להיות עמיד לידיהם הלא מיומנות של הילדים, נראה כאן שברירי ועדין.

הרבה משחקים ועבודות אמנות מעלים תהיות על מגדר ומשחק. בקופסאות המשחק משנות השישים בולטת ההפרדה המגדרית. משחק המיועד לבנים הוא ארגז כלים מסודר, ועל מכסה הקופסה תמונת ילד המשחק בכלים. לידו קופסת משחק עם כלי מטבח להכנת משקה לימונים המיועדת לילדות, ומשום כך על מכסה הקופסה תמונת ילדה.

מקום מיוחד בתערוכה מוקדש לגיבורי התרבות מיקי מאוס ופינוקיו שהציתו את דמיונם של ילדים ומבוגרים. כמוהם גם אמנים רבים, שהשפיעו על היבטים שונים בתרבות הפופולרית. פינוקיו, דמות ספרותית מפרי עטו של הסופר האיטלקי קרלו קולודי (לורנציני), הוא בובת עץ שיצר ג'פטו, נגר ישיש ובודד. בובת העץ, שנוצרה כמשחק עבור ג'פטו הפכה במהרה לגיבורת תרבות באיטליה ובעולם כולו.

החדר הנמצא בקומת הקרקע מזמין אינטראקציה בין המשחק לצופה. בחלק זה של התערוכה הצופה יכול לחוות את האמנות והצעצועים, כגון בעבודה של ורד אהרונוביץ המזמינה את הצופה לשחק עם פסל ילדה וגולות, או משחק פיקסל ארט" גדול ממדים, שנתרם למוזאון מחברת "קווארצ'טי" האיטלקית, המורכב מעשרות אלפי נעצי פלסטיק. הצופה מוזמן לנעוץ חלקים מהתמונה ולחשוף את התמונה השלמה.

אז בואו ונשחק!

אוצרות

ארמנו טדסקי ונירית דהן

חסויות

עיריית באר שבע
כיוונים
משרד התרבות והספורט
המכון האיטלקי לתרבות, תל אביב
חברת "קווארצ'טי", איטליה
"ענבר טויס", ישראל

עוד במוזאון