תערוכות עבר

היו זמנים בבאר שבע12 ביוני עד 31 באוגוסט 2019
תערוכות עבר
היו זמנים בבאר שבע

מוזאון הנגב לאמנות גאה לחשוף בפני הקהל מבחר תצלומים, כרזות, מסמכים וסרטים המתארים את חיי העיר בעשורים הראשונים לאחר הקמתה של באר שבע הישראלית לפני שבעים שנה. התערוכה נולדה ביוזמתו של הארכיון הציוני המרכזי לכבוד שנת המאה להיווסדו, בשיתוף ארכיון הסרטים היהודיים ע"ש שפילברג המציין יובל להקמתו.

ארכיונים אוצרים בתוכם נכסי היסטוריה ותרבות הנגישים בעיקר לחוקרים ומומחים. בחירתו של הארכיון הציוני המרכזי לחשוף קהל רחב לעושר המידע שברשותו באמצעות סדרת תערוכות במוזאונים ברחבי הארץ, כשהראשונה היא במוזאון הנגב לאמנות, היא החלטה מבורכת. בחרנו להתמקד בבאר שבע ובחומרים חזותיים משנות ההקמה והבנייה הראשונות שיזכירו לתושבי העיר אנשים ומקומות, מוסדות ואירועים שנשכחו עם הזמן.

עם זאת, התמונה המתקבלת אינה מקיפה או מלאה ולא רק בשל מגבלות המקום במוזאון. חומרי הארכיון משקפים בראש ובראשונה את פועלם והשקפותיהם של הגופים המיישבים: הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד, משרדי הממשלה וגורמים פילנתרופיים הקשורים עימם. הם בחרו מה לתעד ובמיוחד איך לתעד: לא פעם אלו תצלומים מבוימים המדגישים את סדר היום הממסדי – הפרחת השממה, קליטת עלייה, חינוך, טקסי הקמה של מוסדות, ביקורים של אישים ותורמים. נושאים אלה מופיעים גם בסרטים תיעודיים מהתקופה, שהיו ברובם סרטי תעמולה לשם גיוס תרומות בחו"ל. היבטים אחרים של חיי העיר נשקפים מן הכרזות, רובן מטעם עיריית באר שבע, המתעדות מוסדות תרבות בעיר, אירועים וחגיגות, וגם חושפות כמה מן העימותים הפוליטיים החריפים שליוו את התנהלות העירייה בעשור הראשון. מבחר של קטעי עיתונות ומסמכים מעשיר את התמונה.

בחלוף השנים, קיבלו החומרים הללו, הספוגים באידאולוגיה לאומית, ערך תיעודי-היסטורי בשקפם את מראה העיר ושכונותיה, אורחות חיים, צורות עבודה, סגנון לבוש ובעיקר האנשים, אלה שהיו שותפים למימוש החזון ואלה שהיו חלק מהרקע.

נהוג לזהות את תאריך ייסודה של באר שבע העברית במלחמת העצמאות, עם כיבוש העיר מהצבא המצרי ב-21 באוקטובר 1948. מקורות בארכיון מגלים תכניות להקמת מרכז עירוני חדש בסמוך לבאר שבע העות'מאנית הרבה לפני קום המדינה. רעיונות ראשונים נדונו ב-1946, ובמהלך 1947 שורטטו מפות ותכניות בניין עיר והוקמה החברה "אפיקים בנגב" שנועדה להגשימן. החברה ניהלה את העיר במהלך 1949 במקביל לממשל הצבאי עד לסוף אותה שנה, לקראת העברת ניהול השירותים העירוניים לעירייה, תהליך שהתמשך עד להקמת המועצה בפברואר 1950.

עיקר התערוכה מוקדש לתצלומים משנות החמישים והשישים המציגים מקומות ודמויות בעיר העתיקה, ובכלל זה בית העיריה (כיום מוזאון הנגב לאמנות); ראשית הבנייה בעיר החדשה של מגורים ומבני ציבור; בני נוער לומדים, לרוב בחינוך המקצועי; טקסים וחגיגות. בהצצה זו אל העבר אנו מקווים להעשיר את הזיכרון האישי והקולקטיבי של באר שבע ותושביה בני כל הדורות.

כל המוצגים בתערוכה הם בהשאלת הארכיון הציוני המרכזי וארכיון הסרטים היהודיים ע"ש שפילברג. תודתנו העמוקה לצוותי הארכיונים על עזרתם החיונית בהכנת התערוכה.

אוצרות

אוצרת: ד"ר דליה מנור
עוזרת אוצרת: נירית דהן

חסויות

עיריית באר שבע
כיוונים
משרד התרבות והספורט
הארכיון הציוני המרכזי
ארכיון שפילברג

קטלוג

היו זמנים בבאר שבע: מאוספי הארכיון הציוני המרכזי וארכיון שפילברג
21X14 ס"מ
כריכה רכה
38 דפים
עריכה: ד"ר דליה מנור
עיצוב והפקה: יוסי ג'יברי / מגמה

עוד במוזאון