תערוכות עבר

עדי פלומן: תיבת פנדורה24 באפריל עד 10 ביולי 2021
תערוכות עבר
עדי פלומן: תיבת פנדורה

העבודות ההיברידיות והמסתוריות של עדי פלומן (נולדה 1987 בראשון לציון; חיה ועובדת בתל אביב) מחברות חפצים ודימויים, בין העולם הידני והדיגיטלי, בין משטח לנפח ובין יצירת אמנות והמסגרת המקיפה אותה. העבודות העמלניות, שמקבלות לעתים קרובות השראה מדימויים שנמצאו באינטרנט, מושכות את עינינו ומבקשות להטיל ספק במה שנדמה לנו שאנו רואים; להביט מעבר לפני השטח של הדברים — למרות שהם מפתים — ולהעריך את מהות עוצמתם של חפצים מעשה ידי אדם. תהליך היצירה של פלומן כולל בניית מודלים ממחושבים בתלת־ממד, הדפסתם והצגתם במסגרות שהיא מעצבת. היא מכנה את העבודות "פסלים דיגיטליים בהדפסת דיו בתוך מסגרות אמן".

התערוכה מציגה את התפתחות עבודתה של פלומן באמצעות שלוש סדרות של עבודות: "צוואר בקבוק" (2016), שנוצרה כפרויקט הגמר שלה בתוכנית לתואר השני בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים; "הלמינה המושלמת" (2017), שהוצגה בגלריה דביר בתל אביב; ו"מתנת ידידות" (2020) שהוצגה לראשונה ב- CCA המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב.

 

בהתאמה למבנה המוזאון, כל חדר מוקדש לאחת הסדרות שמוצגת במלואה. בקומת הקרקע, הסדרה "צוואר בקבוק" מערבת חלקי גוף בחפצים ומקשרת בין האנושי ללא־אנושי ובין מרכיבים ביוגרפיים לחומרים מדעיים. בגלריה הראשונה בקומה העליונה מוצגת הסדרה "הלמינה המושלמת". העבודות המוצגות כאן שואבות השראה מקופסאות וממכלים שונים, שהועשרו בשכבות מודפסות בתחכום רב ובמסגרות אמן מפוסלות.  בחלק האחרון של התערוכה מוצגת הסדרה "מתנת ידידות" — הדפסות של מודלים ממחושבים תלת־ממדיים שרמת דיוקם והקפדתם מטעה את הצופה לחשוב שאלה תצלומים. ההשראה לעבודות אלו מקורה בחפצים היסטוריים השמורים באוספי מוזאונים. יוצריהם של רוב החפצים האלה הם אלמונים שביטאו באמצעותם ערכים רוחניים, כמו אהבה בחיי נישואין.

שם התערוכה לקוח מהמיתולוגיה היוונית. פנדורה, האישה הראשונה שיצרו האלים, נשלחה אל בני האדם ובידיה קופסה שבה כלואים כל החוליים והקשיים שהאלים הסתירו מבני האדם. משמעות השם פנדורה הוא "רבת מתנות" – חיבור של המילים היווניות Pan (כל) ו- doron (מתנה). הכוונה הייתה להעניש את בני האדם כשקיבלו מפרומתיאוס את האש, אותה גנב מהאלים. פנדורה התבקשה לא לפתוח לעולם את הקופסה. אך נכנעה לסקרנותה, פתחה את הקופסה ושחררה את כל הרוחות הרעות. התערוכה מהדהדת את המיתוס ומעוררת מחשבות על מתנות, על היצירה האלוהית, על טכנולוגיה, על מגדר ועל סודות.

התערוכה עדי פלומן: תיבת פנדורה נאצרה על ידי ניקולה טרצי, מנהל ואוצר CCA , המרכז לאמנות עכשווית תל אביב. הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין המרכז, מוזאון הנגב לאמנות ומוזיאון בר־דוד לאמנות ויודאיקה בקיבוץ ברעם, שבו פלומן תציג את חלקו האחרון. "קמיעות", המונוגרפיה הראשונה של פלומן, תלווה את הפרויקט, שנתמך על ידי קרן אאוטסט לאמנות עכשווית(ישראל) וגלריה דביר, תל אביב / בריסל

אוצרות-מוזאון הנגב

אוצרת: ד"ר דליה מנור
עוזרת אוצרת: נירית דהן

אוצרות- CCA

אוצר: ניקולה טרצי
עוזרת אוצר: בר גורן

חסויות

עיריית באר שבע
כיוונים
משרד התרבות- מחלקת המוזאונים
קרן אאוטסט לאמנות עכשווית (ישראל)
גלריה דביר, תל אביב / בריסל

עוד במוזאון