אוסף

ציונה תג׳ר נער תימני, שנות ה-30

ציונה תג'ר

נולדה: 1900, ישראל
נפטרה: 1988, ישראל

נער תימני

שנות ה-30
שמן על בד
מוזאון הנגב לאמנות, מתנת זאב ריבלין
ציור

ציונה תג'ר היא אחת האמניות הבולטות בקבוצת האמנים המייסדים של הציור המודרני בארץ ישראל בשנות העשרים למאה העשרים. ילידת יפו, היא למדה ציור תחילה בשיעורי ערב בסטודיו של קואופרטיב "התומר" בתל אביב ולאחר מכן ב"בצלאל" בירושלים. ב1925-1924 נסעה לפריז ולמדה בבית הספר של האמן אנדרֶה לוֹט. הקוביזם המתון של סגנונו ניכר בציוריה של תג'ר משנות העשרים. היא השתתפה בתערוכות הקבוצתיות הבולטות של העשור. תערוכת היחיד הראשונה שלה התקיימה בגימנסיה הרצליה ב-1930 ובלטו בה ציורי דיוקן.

ברשמיו על תערוכה זו כתב המבקר א.ד. פרידמן: "אין בה כל רצון להפתיע…. על כן המבטים של דמויותיה כה ישרים. גם היא מביטה על העולם בעיניים ישרות. משום זה נראים הפנים של הפורטרטים שלה כה גלויים, ללא כל צעיפים, לא של בעיות אמנותיות ולא של מחשבות וכוונות אישיות. ביחוד בולט המבט המלא והישר בטפוסים המזרחיים שלה." (דבר, 15.4.1930, עמ' 5)

איננו יודעים מתי בדיוק צויר דיוקן הנער התימני והאם הוצג באותה תערוכה. על כל פנים המבט החזיתי והישיר שלו תואם את התיאור. בני העדה התימנית היו נושא שגור בציוריהם של אמני ארץ ישראל באותן שנים, לעתים קרובות בתפקידים פולקלוריים, עסוקים במלאכות פשוטות או בלבוש אקזוטי, כסמל ליהודים הקדמונים מן המזרח. בציורה זה של תג'ר הנער אינו מופיע כ"נציג" עדתי אלא הוא לכשעצמו; מישיר מבט אל הצופה בעיניו החודרות, כמתריס ומסרב למבט האוריינטליסטי שמאפיין רבים מדימויי התימנים בציור, בצילום ובתרבות העממית.

ציונה תג'ר הציגה תערוכת יחיד במוזאון הנגב בבאר שבע ב-1953. היתה זו תערוכת האמנות הראשונה עם פתיחת המוזאון שהוקדש ברובו לארכאולוגיה. באוסף המוזאון קיים רישום של נוף באר שבע מ-1951 מאת האמנית (233.87).

ציונה תג'ר בוויקיפדיה

ציונה תג'ר במרכז המידע לאמנות ישראלית