תערוכות עבר

אשת חיל : גיבורות־על בקומיקס ישראלי18 במאי עד 3 בספטמבר 2016
תערוכות עבר
אשת חיל : גיבורות־על בקומיקס ישראלי

התערוכה היא שיר הלל לגיבורות־העל, הנשים המופלאות שעושות הכול באופן יוצא מן הכלל... ועוד על עקבים.

מקומם הטבעי של הקומיקס והקריקטורות הוא על נייר עיתון. קריקטורה מעצם מהותה היא יצירה רגעית מהירה, המגיבה לאקטואליה ולחדשות היום ולכן מנוגדת לתצוגה מוזאֵונית. היוצרים שולחים את עבודותיהם במהירות שיא כקובצי מחשב למוציא לאור ולעורך העיתון כדי להבטיח את הרלוונטיות של יצירתם, הנמצאת בהתכתבות עם רוח הזמן. הבדל נוסף מיצירה מוזאונית הוא, שעמוד בודד מתוך סיפור קומיקס שלם לא יעביר לצופה חוויה בעלת משמעות. והנה, הודות לפנייה של מוזאון הנגב לאמנות להציג בין כתליו תערוכה, נענינו לאתגר של חשיפה מוזאונית, הוצאנו קול קורא לאמנים וצוות מוחות הפרה זה את זה ודן בצוותא במושג "אשת חיל". בסופו של התהליך, אף יצרנו עבודות במשותף, וזאת אף שמזה שנים אנו יוצרים ופועלים כל אחד בד' אמותיו, בדרכו ובטכניקה שלו, להגיע אל הדד ליין של העורך ואל מכונת הדפוס.

האמנים פירשו את הטקסט התנ"כי ליצירת עבודות מקור חד־פעמיות בעלות רעיון, אמירה וערכים אסתטיים. בתעוזה של "אשת חיל" אמיתית פרצנו מתוך מסגרותיהן השחורות של משבצות הקומיקס ופנינו אל מדיומים חדשים: ציור, רישום, פיסול, וידאו ארט ועוד. הקריקטוריסטים הישראלים חברו לאמני הקומיקס, והם פועלים יחדיו כאיגוד משותף כ 25- שנים, מתוך אהבת האיור ותחושת גורל משותפת. הגבולות בישראל, כידוע, הם בתנועה מתמדת, וכך גם באמנות המקומית. שהרי חלק נכ בד מהקריקטוריסטים מציירים טורי קומיקס ואף נובלות גרפיות, ולהפך.

מהי אשת חיל" עבורכם? שאלנו את החברים. מי היא? כיצד נתפסה בהיסטוריה התרבותית שלנו, בהיסטוריה הלאומ ית הישראלית וכמושג פילוסופי: האישה החזקה, הקמאית, "האם הגדולה."

חלק מהאמנים פירשו בדרכם את "רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה" מתוך ספר משלי. אחרים פנו אל דמויותיהן של נשים מקראיות כיעל או מרים. עבור חלק מהיוצרים "אשת חיל" היא האישה שגאלה את עצמה דרך החזון הציוני ואחרים פירשו את אשת חיל כאישה הפוסט־מודרנית שעצמאותה אינה מוטלת בספק. אמנים רבים פנו אל דמות הקומיקס Wonder Woman – הלוא היא אשת החיל כפי שהופיעה בחוברות הקומיקס החל בשנות הארבעים. לכל אחד מהאמנים המשתתפים בתערוכה יש "אשת חיל" מקורית משלו. לפעמים היא מותחת ביקורת פוליטית, לעיתים היא עוקצנית, לפרקים מפויסת.

התערוכה היא שיר הלל לגיבורות־העל, הנשים המופלאות שעושות הכול באופן יוצא מן הכלל… ועוד על עקבים.

אוצרות

אוצרים אורחים:
יובל כספי ונמרוד רשף

הפקת תערוכה

נירית דהן
עדי רשף

אמנים

טל אביב, אייל אילת, רחל אחונוב, אביטל אלתר, זאב אנגלמאיר, בוריס ארנבורג, אלחנן בן אורי, דודו גבע, בוריס דיקרמן, עופר זנזורי, אילנה זפרן, שלמה כהן, יובל כספי, אבי כץ, קרן מאי מטקלף, מיכאל נצר, אורי פינק, יותם פישבין, אנדי צ'אושו, שי צ'רקה, מישל קישקה, יעקב קירשן, נמרוד רשף.

קטלוג

אשת חיל : גיבורות־על בקומיקס ישראלי
23X16 ס"מ
כריכה רכה
45 דפים
עריכה: יובל כספי ונמרוד רשף
עיצוב: סטודיו קרן וגולן
הפקה: עדי רשף

חסויות

עיריית באר שבע
כיוונים
משרד התרבות והספורט

עוד במוזאון