מוזאון הנגב לאמנות מתכבד להציג את התערוכה שמיכת טלאים, תערוכה מוזיאלית ראשונה לאמנית יערה אורן (נ. 1982) – ציירת ואמנית קרמיקה, אשר ניסחה בעשור האחרון שפת אמנות מגובשת, אישית ואוניברסלית, לכידה ורבגונית, המושתתת על ערכי הציור המופשט.
מופשט ככל שהוא נראה, במהלך הצטיירותו מקבל הציור של יערה אורן נקודות אחיזה במציאות. במקרים מסוימים אלו הם מראה נוף, מסגרת חלון או אלמנט אדריכלי, פעמים אחרות הוא ייאחז בדימוי כציפור, ירח או ילד ולעתים ייאחז בסימן כדוגמת אות או מילה. הנה, למשל בציור שתילים המוצג בתערוכה, שיבצה אורן את צדודיתו של ילד ישן שראשו מבצבץ מתחת לשמיכה – שמיכת טלאים שאינה אלא משטח בגוונים כחולים, שהולך ונארג עד שהוא מתפשט אל הציור כולו. השמיכה המכסה את הילד היא ביטוי לפעולת הציור של אורן: מעשה טלאים המצרף שדות צבע ומכסה את המרחב הציורי.
ובכן, על אף אופייה המופשט מאוד, היצירה של אורן מוותרת על המנדט האוטונומי של ההפשטה וכורכת את עצמה עם העולם שמחוץ לה. לאורך פרקי יצירתה השונים, בוחרת אורן פעם אחר פעם לתקף את הקשר שבין המסמן (הציור) לבין המסומן (העולם), לא כדי לתאר או לייצג אלא כדי לשאת באמצעות המסמנים המפורשים את המסומנים הסבוכים. במילים אחרות: כמו סוס טרויאני או תרופה בטעם תות, הציור של אורן משתמש בקרבה שמייצר דימוי מזוהה וכן בצבע העשיר והמפתה כדי להוביל על גבם מטענים נוספים, שאינם מסתכמים בייצוג או בתיאור – מסומנים מורכבים.
הביטו בציורים והטו את תשומת הלב והעין לערכים הציוריים: ערכים טונאליים (רוויה, בהירות־כהות), יחסיים (פרט־שלם), קומפוזיציונליים (מבנה־יציבות), טקסטורליים (מרקמים), דינמיים (תנועה ואנרגיה), מוזיקליים (הרמוניה ודיסוננס), אורגניים (זרימה־צמיחה) וכן גם אינטואיטיביים (ביטוי חוויה פנימית) ופסיכולוגיים (הפעלה רגשית) – כל אלה מצטרפים לכדי ציורים שמעודדים תפיסה חווייתית ישירה, לא סמלית ונגישה מבחינה אנושית, אשר מעמידה את הממד האסתטי כנגד הממד היומיומי. אורן מדגישה אפוא את ההיבט החושי והרגשי על פני ההיבט הייצוגי או הסימבולי. תחושת האנושיות היא־היא המסומן המורכב, הרך והחמקמק, אשר דורשת את שפת ההפשטה כדי להביעו. ואמנם, אם תישאל על כך, היא תאשר כי משאלת יצירתה היא לעורר מתוך המפגש האסתטי חוויה רגשית עמוקה, סובייקטיבית, רוחנית ובעלת אופק נשגב.
אוצר: רון ברטוש
עוזרת אוצר: ד"ר לייה גלעד־מורן